Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

ПОРАДА ЮРИСТА: Як відновити виплату державної допомоги після народження дитини та отримати заборгованість

15.08.2018

Восени 2014 року органи державної влади, зокрема органи соціального захисту населення, тимчасово перестали виконувати свої повноваження в зоні воєнного конфлікту на Донбасі. У зв'язку з цим громадяни, які до початку воєнних дій оформили й отримували державну допомогу після народження дитини, перестали отримувати належні їм виплати.

Непоодинокими є випадки, коли згодом такі громадяни, отримавши статус внутрішньо переміщеної особи, зверталися до органів соціального захисту за новим місцем проживання для відновлення виплати допомоги й отримання невиплачених коштів, однак отримували відмову.

Чому органи соціального захисту відмовляють переселенцям у відновленні виплат і як у таких ситуаціях діяти, пояснили юристи.

Право на державну допомогу після народження дитини

Громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу після народження дитини в розмірі, встановленому Законом України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми».

Розмір допомоги

З 1 липня 2014 року розмір державної допомоги після народження дитини не залежить від кількості народжених в сім'ї дітей та становить 41 280 гривень на кожну народжену дитину.

Виплата допомоги проводиться одноразово на суму 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується упродовж наступних 36 місяців рівними частинами.

Порядок оформлення допомоги

Для призначення державної допомоги після народження дитини одному з батьків треба звернутися до органу соціального захисту населення за місцем проживання з відповідною заявою, яка пишеться в довільній формі. Водночас заявнику треба показати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, та копію свідоцтва про народження дитини (з наданням оригіналу).

Термін звернення для призначення допомоги

Відповідно до п. 12 «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) № 1751 від 27.12.2001, державна допомога після народження дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців з дня народження дитини.

Виплата допомоги

«Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» визначає, що державна допомога сім'ям з дітьми виплачується щомісяця за вибором одержувача допомоги Українським державним підприємством поштового зв'язку «Укрпошта» або через уповноважені банки.

Допомога, не отримана вчасно внаслідок невиконання її отримувачами умов, визначених законодавством, виплачується за минулий з моменту призначення час, але не більш ніж за шість місяців з місяця звернення за її одержанням.

Призначені, але своєчасно не одержані суми допомоги з провини органу, який призначає або виплачує цю допомогу, виплачуються упродовж будь-якого часу без обмежень.

Право переселенців на отримання допомоги

Відповідно до п. 8 «Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства», затвердженого Постановою КМУ від 7 листопада 2014 року № 595, особам, які перемістилися на контрольовану територію і стали на облік як внутрішньо переміщені особи, пенсії та інші соціальні виплати з бюджетів усіх рівнів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування виплачуються за заявами таких осіб до органів (установи), які проводять такі виплати впродовж усього терміну дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Чому органи соціального захисту населення відмовляють у відновленні виплати

У разі, коли одержувачі допомоги реєструються як внутрішньо переміщені особи та подають заяву про відновлення виплати допомоги та виплати недоотриманої суми, органи соціального захисту населення відмовляють їм у зв'язку з пропусканням терміну звернення за призначенням такої допомоги. Водночас органи соціального захисту посилаються на пункт 12 «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми», відповідно до якого державна допомога після народження дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

Однак така відмова органів соціального захисту населення є неправомірною, оскільки допомога вже була призначена та виплачувалась раніше, але виплата була припинена з провини одержувача допомоги.

Чинним законодавством не передбачено обмежень у часі щодо відновлення виплати допомоги після народження дитини, припиненої не з провини одержувача. Крім того, п. 55 «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» визначає, що призначені, але своєчасно не одержані суми допомоги з провини органу, який призначає або виплачує цю допомогу, виплачуються упродовж будь-якого часу без обмежень.

Крім того, Закон «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та «Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» встановлює вичерпний перелік підстав, коли виплата допомоги після народження дитини може бути припинена, а саме:

  • позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;
  • вилучення дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;
  • тимчасове влаштування дитини на повне державне утримання;
  • припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень стосовно конкретної дитини;
  • нецільове використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини.

Жодна із зазначених підстав припинення виплати не може бути застосована до ситуації внутрішньо переміщених осіб, а отже, і виплата не може бути припинена та має бути відновлена.

Відповідно до п. 54 «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» у разі зміни місця проживання одержувача допомоги її виплата триває органом соціального захисту населення за новим місцем проживання з місяця звернення. У нашому випадку внутрішньо переміщена особа змінила місце проживання в межах України та має право на продовження виплат.

Як домогтися відновлення виплат

Домогтися відновлення виплати державної допомоги після народження дитини та виплати недоотриманої суми можна через суд.

Зараз в Україні вже є виграні аналогічні справи, коли суд визнав дії органу соціального захисту населення неправомірними та зобов'язав виплатити позивачам недоотримані суми допомоги (наприклад, справа № №226/2082/16-а та справа №226/1374/17).

Порядок дій

  1. Одержувачу допомоги треба звернутися до органу соціального захисту за місцем проживання відповідно до довідки переселенця з письмовою заявою про відновлення виплати державної допомоги після народження дитини та виплати суми заборгованості державної допомоги після народження дитини, яка виникла з моменту припинення її виплати.

До заяви треба додати копію паспорта одержувача допомоги, копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та копію свідоцтва про народження дитини.

Заява та документи, що додаються, мають подаватися особисто. Рекомендується складати заяву в двох примірниках, для того, щоб на другому примірнику працівники органу соціального захисту проставили відмітку про отримання заяви (дату прийняття, реєстраційний номер заяви, прізвище та підпис працівника, який прийняв).

  1. Отримати письмову відмову органу соціального захисту, яка є підставою для оскарження рішення органу соціального захисту в суді.

Відповідно до «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» документи, потрібні для призначення державної допомоги сім'ям з дітьми, розглядаються впродовж десяти днів з дня подавання заяви.

  1. Оскаржити відмову в судовому порядку впродовж трьох місяців з моменту її отримання.

       Для цього треба скласти позовну заяву, в якій просити суд:

  • визнати протиправною бездіяльність органу соціального захисту населення, яка полягає у невиплаті допомоги після народження дитини з певної дати;
  • зобов'язати орган соціального захисту населення відновити виплату державної допомоги після народження дитини;
  • зобов'язати орган соціального захисту населення виплатити заборгованість суми державної допомоги після народження дитини, яка виникла з моменту припинення її виплати.

Також позивач має право просити суд відтермінувати або розкласти оплату судового збору на певний термін, але не довший, ніж до ухвалення судового рішення у справі (на тій підставі, що предметом позову є захист соціальних прав (ст. 8 Закону «Про судовий збір»). Відповідно до Закону «Про судовий збір» розмір судового збору становить 1% ціни позову, але не менш як 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більш ніж 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

До позовної заяви треба додати копії всіх підтверджувальних документів і подати її до окружного адміністративного суду за місцем проживання позивача. З адресами, контактними даними та додатковою інформацією про окружні адміністративні суди можна ознайомитися на сайті «Судова влада України».

Безоплатна правова допомога

Внутрішньо переміщені особи можуть безоплатно отримати допомогу в складанні та подаванні позову, а також веденні справи в окружному адміністративному суді.

Надають безоплатну первинну та вторинну правову допомогу в Україні Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, створені Міністерством юстиції України (приблизно 550 офісів у всіх регіонах країни). Для представлення інтересів особи в суді Центри залучають адвокатів, включених до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Отримати безоплатну правову допомогу можна, звернувшись в найближчий Центр з надання безоплатної правової допомоги, з адресами та контактними даними яких можна ознайомитися на сайті Міністерства юстиції України.

З реєстром адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, можна ознайомитися на сайті Координаційного центру з надання правової допомоги.

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги в Україні – 0800 213 103 (цілодобово та безоплатно зі стаціонарних і мобільних телефонів у межах України).