Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Переселенцям: міграційна служба роз’яснила нюанси оформлення паспорта

18.03.2018

Щоб відновити документи внутрішньо переміщеним особам (ВПО), треба вказати, ким було видано паспорт. Якщо видали його на непідконтрольній території, потрібно вказати, чи видавали особі закордонний паспорт. Про документування ВПО і проблеми, які з цього приводу виникають, в ефірі «Радіо Свобода» розповів прес-секретар Державної міграційної служби України Сергій Гунько. Про це повідомляють «Донецкие новости».

Які документи потрібно зробити ВПО, щоб довести, що ти, так би мовити, «в законі»?

– На нашому сайті ми розмістили перелік і, як кажуть, людською мовою пояснили, як відбувається документування і які документи можна, а які треба подавати до Міграційної служби. На жаль, часто буває, що люди отримують недостовірну чи спотворену інформацію, тому потрібно розуміти одну річ: документованою в Україні може бути тільки ідентифікована особистість. І ми не робимо жодної різниці між людьми, які живуть на сході або на півдні. На сьогодні Міграційна служба оформляє паспорт громадянина України, так званий ID-паспорт, і паспорт для виїзду за кордон. Обидва документи є біометричними й обидва видаються на основі Єдиного державного демографічного реєстру. Паспорт-книжечка зразка 1994 року вже ніде не видається. Чому? Тому що біометричний документ – більш захищений, це документ, який неможливо на сьогодні підробити й це документ, який видається на основі електронної бази даних. Паспорт зразка 1994 року видавався на основі заяви. Це картонка, так звана «Форма 1», яка зберігається за місцем видавання документа, у залізній шафі в підрозділі Міграційної служби.

Ідентифікація – це процес порівняння даних, які подає про себе людина, з даними, які про людину є в держави. Тобто, по суті, це верифікація паспорта зразка 1994 року. Так що його дуже легко підробити, він не може бути засобом ідентифікації. Далі Міграційна служба дивиться, де видано цей паспорт. Підкреслюю: важливо не те, де людина зареєстрована, а де видано цей документ, адже саме там «Форма 1». Якщо Міграційна служба може підняти цю «Форму 1» й порівняти, то в людини не буде жодних проблем.

Що робити, якщо людина народилася в Донецьку?

– Якщо людина отримувала паспорт на непідконтрольній частині території, Міграційна служба дивиться, чи є вона у відомчій інформаційній системі. Туди потрапляли всі люди, які після 2007 року оформляли закордонні паспорти. Якщо ж закордонного паспорта не було, тоді вже складніше. Тоді людина має сама згадати, які документи їй видавали. Не обов’язково, щоб вона мала оригінали цих документів, це можуть бути копії. Отримуючи дані, Міграційна служба направляє запити до тих органів, які видали документи, й чекає відповіді. Зазначу, що в цьому разі Міграційна служба направляє паперові запити й отримує паперові відповіді. Про термінові документи – 7 або 10 робочих днів навряд чи тут йдеться. Термін буде більший. Згідно із законом ми можемо продовжити процедуру оформлення документа до двох місяців. Якщо процедура не завершиться успіхом, ми змушені видавати відмову. Тоді вже доведеться звертатися до суду. Тобто, якщо паспорт видано на непідконтрольній території й немає закордонного паспорта, не варто оплачувати виготовлення термінового документа, тому що терміни точно не буде дотримано. Якщо в людини немає цих документів, є процедура встановлення особи в суді. Втім, насправді відмов не так багато. Треба просто розуміти, що це безпека людини й безпека держави.

Яка вартість?

– Отримання першого паспорта, ID-паспорта, після досягнення 14-річного віку, є безкоштовним. Якщо мова йде про заміну паспорта-книжечки на ID-паспорт, то там передбачено адміністративний збір у розмірі 279 грн, і якщо ми говоримо про закордонний паспорт, то там теж передбачений адміністративний збір – 558 грн. Законом також передбачено, що місцеві громади можуть звільняти певні категорії осіб від оплати повністю або частково.

Чи може бути корупційна складова?

– Звичайно, у нашій країні є корупція й тут громадяни повинні проявити свідомість і перше, куди треба звернутися, це до його керівника. Можна звернутися й на гарячі лінії.

Як полегшити процес документування?

– Потрібно розуміти, що немає обов’язкового переліку для подання додаткових документів. Людина сама повинна подумати про те, як Міграційна служба може її ідентифікувати, адже якщо немає достатньої кількості документів, то через два місяці буде відмова.

ДЖЕРЕЛО