Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Виплата недоотриманої пенсії після смерті пенсіонера на непідконтрольній території

13.08.2017

До юристів Донбас СОС часто звертаються люди, які хочуть дізнатися, як можна отримати пенсію, яка належала пенсіонерові й залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, а також про порядок отримання допомоги на поховання в тих випадках, якщо пенсіонер помер на тимчасово неконтрольованій території Донецької й Луганської областей.

Приклади таких звернень:

Вітаю! Підкажіть у такій ситуації. Бабуся отримувала пенсію на підконтрольній території України. З квітня 2015 року вона була в Луганську. Була прикута до ліжка, була під опікою в родичів, тому виїхати не могла. Зараз бабусі не стало. Підкажіть, чи мають право родичі на отримання недоотриманої нею пенсії й на так звані «похоронні»? І що для цього потрібно? Дякуємо.

Чи маю я право як спадкоємця звернутися до ПФУ із заявою про отримання невиплаченої за 2 роки пенсії (період воєнних дій) померлої мами. Моя мама померла в Донецьку. Не мали довідки ВПО. Українське свідоцтво про смерть отримано в Києві. Я проживаю в Києві. Дякуємо.

Юристи Донбас СОС нагадують, що перед тим, як починати процедуру отримання недоотриманої пенсії у зв’язку зі смертю пенсіонера й допомоги на поховання в тих випадках, коли пенсіонер помер на тимчасово неконтрольованій території Донецької та Луганської областей, необхідно отримати свідоцтво про смерть державного зразка.

З процедурою його отримання ви можете ознайомитися за посиланням.

  • якщо родичі померлого, які звертаються до суду, зареєстровані як внутрішньо переміщені особи – заява подається до суду за місцем їх фактичного проживання, зазначеного в довідці;
  • якщо родичі померлого, які звертаються до суду, не зареєстровані як внутрішньо переміщені особи – заява подається у виведений суд за зареєстрованим місцем проживання (за позначкою в паспорті);

Дізнатися, куди виведені суди з тимчасово неконтрольованої території, ви можете на офіційному веб-порталі «Судова влада України».

Правове регулювання порядку отримання недоотриманої пенсії та виплату на поховання:

Стаття 91 Закону України «Про пенсійне забезпечення»:

Суми пенсії, які належали пенсіонерові й залишилися недоодержаними у зв’язку з його смертю, передаються членам його сім’ї, а в разі їх відсутності – входять до складу спадщини. При цьому зазначені суми виплачуються, якщо звернення за ними надійшло не пізніше 6 місяців після смерті пенсіонера.

Також у разі смерті пенсіонера його сім’ї або особі, яка здійснила поховання, виплачується допомога на поховання в розмірі двомісячної пенсії.

Стаття 52 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»:

Сума пенсії, що належала пенсіонерові й залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, виплачується – до місяця смерті включно членам його сім’ї, які проживали разом із пенсіонером на день його смерті, у тому числі непрацездатним членам сім’ї, зазначеним у частині другій статті 36 цього Закону, які перебували на його утриманні, незалежно від того, чи проживали вони разом із померлим пенсіонером. Для цього такі члени сім’ї повинні звернутися за виплатою суми пенсії померлого пенсіонера протягом шести місяців із дня відкриття спадщини (тобто дня смерті людини). У разі звернення кількох членів сім’ї, які мають право на отримання суми пенсії, зазначеної в частині першій цієї статті, належна їм відповідно до цієї статті сума пенсії ділиться між ними порівну, а в разі відсутності членів сім’ї або в разі звернення ними за виплатою зазначеної суми у встановлений термін сума пенсії, що належала пенсіонерові й залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, входить до складу спадщини.

Процедура отримання пенсії, що належала пенсіонерові й залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю є такою:

1) якщо члени сім’ї померлого проживали разом із ним на момент смерті (що може підтверджуватися, наприклад, загальною реєстрацією місця проживання в паспорті), тоді суми пенсії, які належали пенсіонерові й залишилися недоодержаними у зв’язку з його смертю, можна отримати через територіальне управління пенсійного фонду (за місцем перебування пенсійної справи). Для цього необхідно звернутися з відповідною заявою в управління ПФУ, де померлий перебував на обліку. Дізнатися юридичні адреси переміщених із тимчасово неконтрольованої території управлінь пенсійного фонду можна за такими посиланнями: Донецька область і Луганська область. У тому разі, коли управління не перереєстровані або фактично переміщені з тимчасово неконтрольованої території, звертатися необхідно до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій і Луганській області відповідно. У разі звернення кількох членів сім’ї належна їм сума пенсії ділиться між ними порівну. Зазначені суми виплачуються, якщо звернення за ними надійшло не пізніше 6 місяців після смерті пенсіонера.

Необхідні документи:

  • Заява про виплату недоотриманої пенсії (Шаблон)
  • Свідоцтво про смерть державного зразка, отримане на підконтрольній території України;
  • Документи, що підтверджують родинні стосунки (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо);
  • Паспорт або інший документ, що підтверджує спільне проживання з пенсіонером на день його смерті;
  • Документи, що підтверджують перебування на утриманні померлого пенсіонера (у разі, коли непрацездатні члени сім’ї не проживали спільно з померлим пенсіонером)
  • Свідоцтво про право на спадщину (у разі відсутності членів сім’ї, які проживають разом із пенсіонером або в разі звернення ними за виплатою у встановлений термін)

2) якщо члени сім’ї померлого не проживали разом із ним на момент смерті, тоді необхідно подавати заяву до нотаріуса про вступ у спадок.

За загальним правилом, місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця. Згідно зі ст. 1221 Цивільного кодексу України, в особливих випадках місце відкриття спадщини встановлюється законом. Такий особливий випадок встановлено статтею 9–1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції». Зокрема, нею передбачено, що в разі якщо останнім місцем проживання спадкодавця є населений пункт, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, затверджений рішенням Кабінету Міністрів України, місцем відкриття спадщини є місце подання першої заяви, що свідчить про волевиявлення щодо спадкового майна, спадкоємців, виконавців заповіту, людей, зацікавлених в охороні спадкового майна, або вимоги кредиторів. Тобто, було скасовано правило про прив’язування оформлення спадщини за останнім місцем проживання спадкодавця або розташуванням нерухомого майна. Тепер місцем відкриття спадщини вважається місце подання першої заяви, що свідчить про волевиявлення щодо спадкового майна, спадкоємців, виконавців заповіту, людей, зацікавлених в охороні спадкового майна, або вимоги кредиторів.

Тому, спадкоємці можуть звернутися за власним бажанням до будь-якого нотаріуса на підконтрольній території України із заявою про прийняття спадщини. Нотаріус на підставі такої заяви заведе спадкову справу, яку, у свою чергу, зареєструє в Спадковому реєстрі. Важливо звернутися до нотаріуса із заявою про вступ у спадок не пізніше 6 місяців із дня смерті особи. Разом із тим, з’ясуйте в нотаріуса, чи видає він у кінцевому підсумку свідоцтво про право на спадщину, бо дуже часто нотаріуси відмовляють у таких діях. Тільки після вступу в спадщину й на підставі отриманого свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом на підконтрольній території, спадкоємці зможуть отримати пенсію, яка належала пенсіонерові й залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю.

Питання про вартість і час, потрібний для оформлення спадщини, буде залежати від того, до якого нотаріуса ви звернетеся: приватного або державного. За нотаріальні дії, вчинені державними нотаріальними конторами, зокрема за видавання свідоцтва про право на спадщину, сплачується сума в розмірі 2 неоподатковуваних мінімуми доходів громадян (34 гривень). Однак сама процедура оформлення може зажадати додаткових витрат (за видавання бланків, оформлення витягів, направлення запити тощо). Приватні ж нотаріуси за вчинення нотаріальних дій стягують плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином. Оплата додаткових послуг правового характеру, що надаються приватними нотаріусами й не стосується вчиненої нотаріальної дії, провадиться за домовленістю сторін. Звертаємо увагу на те, що Указом Президента України «Про впорядкування справляння плати за навчання нотаріальних дій» від 10.07.1998 № 762/98 встановлено, що розмір плати, яка стягується за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами, не може бути меншою від розміру ставок державного мита, яке стягується державними нотаріусами за аналогічні нотаріальні дії.

Процедура отримання допомоги на поховання є такою:

Член сім’ї або особа, яка здійснила похорон, звертається до територіального управління пенсійного фонду, де померлий перебував на обліку (за місцем перебування пенсійної справи). Дізнатися юридичні адреси переміщених із тимчасово неконтрольованої території управлінь пенсійного фонду можна за такими посиланнями: Донецька область і Луганська область. У тому разі, коли управління не перереєстровані або фактично переміщені з тимчасово неконтрольованої території, звертатися необхідно до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій і Луганській області відповідно.

Необхідні документи:

  • Заява про виплату допомоги на поховання (Шаблон)
  • Виписку з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання (або довідка для отримання допомоги на поховання);
  • Паспорт заявника.

ДЖЕРЕЛО