Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Що потрібно знати переселенцям про призначення і відновлення соціальних виплат?

31.07.2016

Переселенці, залишаючись однією з найбільш уразливих категорій населення, не завжди встигають відслідковувати швидкі зміни законодавства. У цьому матеріалі Informator.media разом із фахівцями благодійної організації «Схід SOS» розповість, що потрібно знати про призначення та відновлення соцвиплат з урахуванням останніх змін у законодавстві України.

Перевірки переселенців за місцем проживання: тонкощі й нюанси

На початку червня Кабмін прийняв Постанову № 365 від 08.06.2016 «Деякі питання здійснення виплат внутрішньо переміщеним особам». У результаті цього з’явилося два нові порядки, що регулюють призначення та відновлення соцвиплат, а також контроль за їх виплатами.

Насамперед, розберемося: що держава має на увазі під соцвиплатами?

Соцвиплати – це пенсії, субсидії, пільги, довічні державні стипендії, щомісячна допомога переселенцям, допомога через народження дитини, допомога матерям-одиначкам, допомога під час вагітності та пологів, допомога на поховання та інше – тобто вся та допомога, яка надається державою у вигляді грошових сум.

Призначення або відновлення соціальних допомог відбувається після подання заяви переселенцем в органи соцзахисту, а також перевірки фактичного місця проживання внутрішньо переміщеної особи. Перевірку проводять співробітники УПСЗН (соцзабезу) упродовж 15 днів після подання переселенцем відповідної заяви. Якщо ви не знаєте, як написати таку заяву, то зразок можна завантажити тут.

Перевіряльники, які прийдуть до вас, також складатимуть «Акт обстеження матеріально-побутових умов сім’ї». Такий акт за підсумками перевірки має бути підписаний усіма повнолітніми членами сім’ї переселенців і представниками комісії від УПСЗН. Теоретично, за словами чиновників, це лише проста формальність, проте, чим такі обстеження обернуться насправді і як вплинуть на процес призначення допомог – покаже час.

Далі відбувається ось що: співробітники УПСЗН роблять подання про призначення або відмову в призначенні (відновленні) соцвиплат, і подають його разом з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї спеціальній комісії з питань призначення (відновлення) соцвиплат ВПО. Такі комісії мають бути створені місцевими органами влади.

Після цього комісія упродовж п’яти робочих днів розглядає документи, і приймає рішення про призначення (поновлення) або про відмову в призначенні (відновленні) соцвиплат.

Що робити, якщо відмовили в оформленні соцвиплат: як відновити?

У яких випадках комісія може відмовити в призначенні виплат? Підстави відмови залежать від конкретного виду соціальних виплат, по призначення яких переселенець звернувся. Крім цього, відмовити можуть і в разі відсутності переселенця за фактичним місцем проживання / реєстрації на момент проведення перевірки. Як показує практика, це є основною причиною, через яку не призначають або припиняють виплати переселенцям. У разі відмови в оформленні виплат переселенець має право оскаржити це рішення в суді.

Наступного дня після прийняття рішення про призначення виплат або про відмову в призначенні, комісія направляє своє рішення до органів соцзахисту і в орган, який здійснює виплати за місцем реєстрації ВПО.

Якщо ж комісією прийнято позитивне рішення, то «соцзабез» і орган, який здійснює виплати, зобов’язані призначити виплату грошей переселенцю з місяця подання заяви, а також провести виплату заборгованості за сумами, недоотриманими за минулий час.

Процес відновлення соцвиплат протікає за тією ж схемою, що і їх призначення. Однак цей порядок буде діяти тільки на тих переселенців, довідки яких були недійсні на момент прийняття цієї постанови (тобто на 14 червня 2016 року) за умови отримання переселенцем нової довідки.

У яких випадках довідки переселенців визнаються недійсними?

Згідно з п. 6 Постанови КМУ від 01.10.2014 № 509, довідки ВПО визнаються недійсними в разі, якщо вона скасована або термін її дії закінчився до 20 червня 2016 року. Також довідка буде недійсною, якщо в ній як адресу реєстрації вказані адреси органів соцзахисту, органів влади або місцевого самоврядування, у яких переселенець фактично не проживає (в таких випадках потрібно перереєструватися до 20 липня 2016 року).

У переліку інших чинників, що спричиняють припинення дії довідки переселенця, значаться такі, як подання переселенцем заяви про відмову від довідки, вчинення переселенцем злочину, зокрема пов’язаного із тероризмом, зазіханням на територіальну цілісність України та інші. Однак однією з найпоширеніших причин припинення дії довідки також є факт повернення переселенця на колишнє місце проживання на непідконтрольну владі України територію, у разі відсутності переселенця без поважної причини за новим місцем проживання строком понад 60 днів. Також дія довідки ВПО припинять, якщо людина їде на постійне місце проживання за кордон, і в разі подання переселенцем свідомо неправдивих даних.

Довідка без штампа – не привід для розпачу

Варто окремо підкреслити, що, згідно з актуальним законодавством, відсутність штампу міграційної служби на довідці ВПО не спричинює її недійсність.

Як дізнатися, чи дійсна на цей момент ваша довідка переселенця? Для цього можна написати запит в органи УПСЗН за місцем вашого проживання. Зразок запиту можна завантажити тут.

Такий інформаційний запит можна подати особисто в УПСЗН. Краще мати із собою копію запиту, ваш особистий примірник, на якому співробітники «соцзабезу» мають поставити реєстраційний номер вашого листа й дату його надходження.

Ще можна відправити запит в УПСЗН поштою, рекомендованим листом із повідомленням. Копію листа разом із фіскальним чеком необхідно зберегти. За бажання, відстежити ваше відправлення ви зможете за номером у чеку через сервіс «Укрпошти».

Чиновники зобов’язані відповісти на ваш запит упродовж п’яти робочих днів.

Якщо в установлений термін вам відповідь не прийшла, то ви можете зателефонувати в УПСЗН і поцікавитися причинами відсутності відповіді. Якщо у відповідь знову тиша, тоді є можливість звернутися за безплатною допомогою до юристів «Схід СОС» на електронну пошту: [email protected]

Якщо УПСЗН підтвердить, що ваша довідка дійсна, то тоді проходити процедуру відновлення виплат через засідання комісії не потрібно.

А що робити, якщо прийшла відповідь про недійсність довідки?

У такому разі, вам буде необхідно проходити процедуру відновлення соцвиплат після отримання нової довідки про взяття на облік вас як ВПО. Для цього необхідно зайти в «соцзабез» за місцем вашого проживання з відповідною заявою та паспортом.

Крім усього викладеного, важливо пам’ятати, що адресна допомога внутрішньо переміщеним особам на покриття витрат на проживання, зокрема на оплату житлово-комунальних послуг, призначається з дня звернення, і термін її виплат не може перевищувати шість місяців.

Якщо вашу заяву про призначення адресної допомоги було подано до 14 червня 2016 року і виплати були припинені або не призначені для через брак штампу ДМС, то заново заяву про призначення виплат подавати не потрібно! У такому разі комісія, після розгляду вашої заяви, відновить виплати з дати подання заяви про призначення адресної допомоги, або з моменту їх припинення.

ДЖЕРЕЛО