Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

ЗМІ: Чи потрібно переселенцям ставати на військовий облік?

18.10.2014

Оксана Кригіна, юрист-консультант Гуманітарного штабу Ріната Ахметова, дала коментар газеті «Донецкие новости».

Є інформація, що хлопцям-переселенцям із Донбасу, щоб влаштуватися на офіційну роботу на українській території, потрібно обов’язково ставати на військовий облік за місцем тимчасового проживання. Інакше підприємства відмовляться працевлаштовувати таких людей, або зобов’язані будуть платити штрафи. Чи правда це? Або є якісь варіанти?

Олександр, 18 років.

Оксана Кригіна, юрист-консультант Гуманітарного штабу Ріната Ахметова:

— Відповідно до п. 1.2 Інструкції з організації ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах, затвердженої Наказом Міноборони від 15.12.2010 р. № 660, військового обліку в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах підлягають військовозобов’язані і призовники, згідно з частинами першою та другою статті 37 ЗУ «Про військовий обов’язок і військову службу» № 2232–XII від 25 березня 1992 року, взяті на військовий облік у районних (міських) військових комісаріатах.

Згідно ч. 1 абз. 2 ст. 37 ЗУ, узяттю на військовий облік призовників і військовозобов’язаних у районних (міських) військових комісаріатах ​​підлягають громадяни України військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання. Призовники та військовозобов’язані після прибуття до нового місця проживання зобов’язані в семиденний строк стати на військовий облік і не раніше ніж за три дні до її від’їзду з місця проживання знятися з зазначеного обліку, ч. 3 ст. 37 ЗУ.

Отже, прибулим на місце проживання військовозобов’язаним переселенцям необхідно стати на військовий облік до районних військкоматів.

У разі ухилення від узяття на облік, вони можуть бути притягнуті до адміністративної або кримінальної відповідальності.

Зокрема, Кримінальний кодекс України передбачає відповідальність за ухилення від призову за мобілізацією (ст. 336), що карається позбавленням волі на строк від 2 до 5 років. Кримінальним правопорушенням також вважається ухилення від військового обліку або від навчальних (чи перевірних) або спеціальних зборів (ст. 337).

Інші порушення законодавства про військовий обов’язок і військову службу та про мобілізаційну підготовку й мобілізацію належать до адміністративних правопорушень (ст. ст. 210, 210–1, 211–1-211–6 Кодексу України про адміністративні правопорушення), за вчинення яких передбачено накладення грошових штрафів.

Водночас підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування й форм власності на виконання вимог Закону № 2232 зобов’язані:

  • забезпечувати виконання військового обов’язку громадянами України (ч. 7 ст. 1);
  • подавати у строки, до відповідних районних (міських) військових комісаріатів списки громадян України, які мають бути приписані до призовних дільниць (ч. 5 ст. 14);
  • вести персональний облік призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання (ч. 4 ст. 34);
  • забезпечувати своєчасне прибуття громадян до призовних дільниць на вимогу військкоматів (ч. 8 ст. 15 год. 1 ст. 38);
  • повідомляти в семиденний строк військкоматам про прийняття на роботу (навчання) і звільнення з роботи (навчання) призовників і військовозобов’язаних (ч. 1 ст. 38).

Керівники підприємств, установ, організацій та навчальних закладів незалежно від підпорядкування й форми власності на вимогу військових комісаріатів забезпечують своєчасне прибуття військовозобов’язаних до вказаних пунктів збору (п. 2 ч. 9 ст. 29).

Згідно із законодавством, ведення військового обліку на підприємствах супроводжується розв’язання низки організаційних питань. Військово-обліковий персонал (працівник кадрової служби) повинен:

  • Перевіряти під час прийняття працівників на роботу наявність у них військово-облікових документів (у військовозобов’язаних — військових квитків або тимчасових посвідчень, виданих замість військових квитків, у призовників — посвідчень про приписку до призовних дільниць) і встановлювати їх перебування на військовому обліку за місцем проживання.
  • Повідомляти в семиденний строк до військкоматів в узгодженій із ними формі про військовозобов’язаних і призовників, прийнятих на роботу (навчання) або звільнених із роботи (навчання).

Відповідальність за порушення порядку військового обліку є такою:

Керівники, інші посадові особи підприємств і громадяни України, винні в порушенні порядку військового обліку, приписування до призовних дільниць, призову на строкову військову службу, проходження зборів, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, прибуття за викликом до військкомату, а також у вчиненні інших порушень законодавства про військовий обов’язок і військову службу, несуть відповідальність згідно із законом (ст. 42 Закону № 2232).

Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 51 грн.) У разі:

  • неподання щорічно у строки, встановлені Міністерством оборони України, до відповідних військкомати списків працівників, які мають бути приписані до призовних дільниць (ст. 211 2);
  • прийняття на роботу військовозобов’язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання (ст. 211 3);
  • незабезпечення на вимогу військкоматів оповіщення військовозобов’язаних і призовників про їх виклик до військових комісаріатів або перешкоджання їхньому своєчасному з’явленню на збірні пункти чи призовні дільниці (ст. 211 4).

Повторне впродовж року вчинення зазначених порушень (ст. 211 2–4 КУАП), за які особа вже зазнавала адміністративного стягнення, тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.