Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Як оформити пенсію переселенцям з непідконтрольної території?

18.11.2017

Сьогодні на тимчасово неконтрольованій території органи Пенсійного фонду України не ведуть свою діяльність і, як наслідок, пенсіонери, які проживають на цій території, не мають змоги отримувати заслужену пенсію.

Законодавство України передбачає для таких осіб право отримувати пенсію на підконтрольній українській владі території за умови отримання статусу внутрішньо переміщеної особи (переселенця).

Призначення пенсій (вперше) і продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам відбувається за місцем знаходження таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою.

Перший крок – отримати статус внутрішньо переміщеної особи.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи необхідно особисто звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад (у народі – Соцзабез) з відповідною заявою.

Під час подавання заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи заявник пред'являє паспорт громадянина України з відміткою про реєстрацію місця проживання (пропискою) на неконтрольованій території. В день подавання заяви безплатно видається довідка, яка роздруковується на аркуші формату А4, підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою такого органу.

У разі браку в пенсіонера прописки на неконтрольованій території, він повинен надати докази, що підтверджують факт проживання на цій території на день виникнення обставин, які спричинили внутрішнє переміщення. Такими доказами можуть бути: військовий квиток з відомостями про проходження військової служби, трудова книжка із записами про трудову діяльність, документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно, медичні документи, фотографії, відеозаписи тощо. В такому разі Соцзабез зобов'язаний розглянути заяву упродовж 15 робочих днів і ухвалити рішення про видавання довідки або відмову в її видаванні.

Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи діє безстроково.

Другий крок – особисто звернутися до Управління Пенсійного фонду України на території (в районі, місті, районі в місті), де пенсіонер зареєстрований як внутрішньо переміщена особа.

Водночас необхідно надати такі документи:

  • заяву про запит пенсійної справи;
  • копію та оригінал довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
  • копії та оригінали документів, що посвідчують особу пенсіонера: паспорт, пенсійне посвідчення;
  • копія та оригінал довідки про присвоєння ідентифікаційного номера (за наявності);
  • заяву про перерахування пенсії на рахунок в АТ «Ощадбанк».

Третій крок – перевірка місця проживання внутрішньо переміщеної особи.

Для призначення виплати пенсії Соцзабез на підставі звернення управління Пенсійного фонду впродовж 15 робочих днів проводить перевірку достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи. За результатами проведення перевірки складається акт обстеження матеріально-побутових умов сім'ї, який підписується внутрішньо переміщеною особою та представниками соцзабезу.

Потім Соцзабез упродовж трьох робочих днів з дня складання акта обстеження матеріально-побутових умов сім'ї й отримання електронної справи заявника виносить подання про призначення виплати пенсії на розгляд Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Відповідні комісії утворені районними, районними в м. Києві державними адміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах рад.

Комісія розглядає подання про призначення пенсії впродовж п'яти робочих днів і не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення надсилає копії свого рішення в Соцзабез і в Управління Пенсійного фонду.

На підставі рішення Комісії Пенсійний фонд призначає виплати пенсії з місяця, в якому пенсіонер подав заяву до Управління Пенсійного фонду.

Виплата пенсії

Виплата пенсій внутрішньо переміщеним особам проводиться тільки через рахунки та мережу відділень публічного акціонерного товариства «Ощадбанк України». Водночас з 16 вересня 2017 року внутрішньо переміщеним особам-пенсіонерам надана можливість отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу відділень та банкомати будь-яких інших банків України на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження.

Законодавством передбачена обов'язкова процедура фізичної ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщеними особами.

Для ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщеними особами, та забезпечення виплати пенсій таким особам проводиться емісія платіжних карток, які одночасно є пенсійними посвідченнями. Дія платіжних карток встановлюється на строк до трьох років за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах ПАТ «Ощадбанк України» (перші два рази – що шість місяців, далі – що 12 місяців). Для отримання платіжної картки, яка одночасно є пенсійним посвідченням, пенсіонеру необхідно звернутися з відповідною заявою до управління пенсійного фонду, де він перебуває на обліку.

Пенсіонери, які не отримали поки платіжну картку, яка одночасно є пенсійним посвідченням, зобов'язані проходити фізичну ідентифікацію що три місяці з дня відкриття рахунку або з дня попередньої ідентифікації.

У разі непроходження фізичної ідентифікації в установлені строки, АТ «Ощадбанк України» зупиняє операції на поточному рахунку (блокує електронне пенсійне посвідчення) та не пізніше наступного робочого дня інформує про таке рішення Пенсійний фонд України та Міністерство фінансів.

Інформація про одержувачів пенсії, що пройшли фізичну ідентифікацію, і дата її проведення щотижня надається АТ «Ощадбанк України» Міністерству соціальної політики для внесення відповідної інформації до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Під час звернення до Пенсійного фонду заявники мають право:

  • отримувати відповіді за результатами розгляду звернення (усно, письмово, в електронній формі);
  • отримувати про себе інформацію, яка обробляється Пенсійним фондом за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу;
  • ознайомлюватися з матеріалами пенсійної справи, інформацією про періоди страхового стажу та заробітної плати, які враховані під час нарахування пенсії, отримувати виписки з розпорядження про призначення (перерахунку) пенсії, отримувати копії документів, які є у пенсійній справі;
  • отримувати консультації та роз'яснення пенсійного законодавства.

Отримання пенсії на підставі прописки на підконтрольній території України:

Сьогодні в Україні почастішали випадки, коли пенсіонери з непідконтрольної території прописуються на підконтрольній Україні території та відмовляються від статусу внутрішньо переміщеної особи в надії, що це дасть можливість отримувати заслужену пенсію на загальних підставах, без таких умов, як обов'язкові перевірки за місцем проживання, обов'язок проходити фізичну ідентифікацію що 3 або 6 місяців, необхідність отримувати електронне пенсійне посвідчення, неможливість отримувати пенсійні виплати через інші банки, крім Ощадбанку тощо.

Однак Пенсійний фонд України відмовляє у виплаті пенсії в таких ситуаціях, посилаючись на брак правових підстав для виплати, а саме: немає документів, на підставі яких пенсія була від початку призначена особі. Йдеться про пенсійну справу, яка залишилася на непідконтрольній території, де ця пенсія була призначена. Пенсійний фонд пояснює: для того, щоб призначити або продовжити виплату пенсії без пенсійної справи, законодавством передбачене отримання особою статусу внутрішньо переміщеної особи. Коли людина втрачає цей спеціальний статус, у Пенсійного фонду немає підстав призначити та платити пенсію без наявності паперової пенсійної справи.

Однак судова практика, що склалася в Україні, показує, що суди в таких ситуаціях стають на бік пенсіонерів і ухвалюють рішення на їхню користь, визнаючи дії Пенсійного фонду неправомірними та зобов'язуючи Пенсійний фонд призначити та виплачувати людині заслужену пенсію на загальних підставах. Для звернення до суду та оскарження дій Пенсійного фонду попередньо необхідно отримати письмову відмову Пенсійного фонду у виплаті пенсії.