Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

ПОРАДА ЮРИСТА: Особливості виплати переселенцям пенсій та інших соціальних виплат через Ощадбанк

26.03.2018

Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» встановлює, що поставлена на облік внутрішньо переміщена особа має право на отримання всіх передбачених законодавством соціальних виплат за місцем фактичного проживання такої особи та взяття на облік, що підтверджується довідкою. Грамотно – стати на облік і перебувати на обліку.

До таких соціальних виплат належать: пенсії, довічні державні стипендії, всі види соціальної допомоги та компенсацій, матеріальне забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій і пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування (на випадок безробіття, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що спричинило втрату працездатності).

Водночас, Постановою Кабінету Міністрів України «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 5 листопада 2014 року №637 встановлено деякі особливості порядку оформлення та отримання соціальних виплат внутрішньо переміщеними особами.

Виплати переселенцям – тільки через ПАТ «Ощадбанк України»

Головна особливість соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам полягає в тому, що всі виплати проводяться тільки через рахунки та мережу закладів ПАТ «Ощадбанк України» (далі – Ощадбанк). Тобто, внутрішньо переміщена особа – одержувач соціальної виплати мусить мати рахунок в Ощадбанку і саме на нього отримувати грошову виплату. Водночас, одержувач виплати має можливість знімати зі свого рахунку отримані готівкові кошти та проводити безготівкові операції через мережу установ і банкоматів будь-яких інших банків, розташованих на території України.

Соціальні виплати через ПАТ «Укрпошта»

Починаючи з 16.09.2017, особи з інвалідністю I групи та особи, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, можуть отримувати пенсію, а також всі види соціальних виплат з доставкою додому фахівцями «Укрпошти».

Для цього особі або її законному представникові треба подати відповідну заяву до Пенсійного фонду або іншого органу, який проводить соціальну виплату. До заяви треба додати довідку про встановлення I групи інвалідності або висновок лікарсько-консультативної комісії.

Якщо особа за станом здоров'я не може особисто звернутися до Пенсійного фонду або іншого органу, який проводить соціальну виплату, то такий державний орган зобов'язаний організувати виїзд фахівця на домашню адресу особи для отримання письмової заяви.

Фізична ідентифікація одержувачів пенсій

Для переселенців-пенсіонерів встановлена обов'язкова процедура фізичної ідентифікації, яка проводиться Ощадбанком.

Для проходження фізичної ідентифікації треба:

1. особисто прибути в будь-яке відділення Ощадбанку. Зі собою мати документ, що посвідчує особу, платіжну картку або електронне пенсійне посвідчення (далі ЕПП).

2. провести будь-яку операцію з використанням картки або ЕПП в POS-терміналі (перегляд залишку рахунку, отримання коштів, зміна ПІН-коду тощо).

Для проведення фізичної ідентифікації не треба відвідувати органи Пенсійного фонду України або Управління соціального захисту населення. Ідентифікація проходить тільки через касове обслуговування Ощадбанку.

Пенсіонери, які мають звичайну платіжну картку, мусять проходити процедуру фізичної ідентифікації що 3 місяці. Пенсіонери, які отримали платіжну картку, яка одночасно є електронним пенсійним посвідченням (ЕПП), проходять процедуру фізичної ідентифікації перший рік що 6 місяців, а надалі – 1 раз на рік.

Важливо: Якщо особа має I або II групу інвалідності або досягла 80-річного віку, фахівці Ощадбанку для проведення процедури фізичної ідентифікації можуть виїхати додому до такої особи за попередньою заявою.

Фізична ідентифікація одержувачів інших соціальних виплат

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 №689 змінено процедуру контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

Тепер, якщо внутрішньо переміщена особа своєчасно пройшла фізичну ідентифікацію в Ощадбанку, то чергова (1 раз на 6 місяців) перевірка місця проживання у відповідному періоді не проводиться. Інформацію про одержувачів соціальних виплат, які пройшли фізичну ідентифікацію, і дату її проведення Ощадбанк щотижня надає Міністерству соціальної політики для внесення відповідної інформації в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб.

Зазначені зміни були ухвалені ще у вересні 2017 року (постанова Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 689), проте тільки зараз запрацювали на практиці. 2 лютого 2018 року Міністерство соціальної політики України оголосило на своєму сайті про те, що між Мінсоцполітики та Ощадбанком було укладено угоду про обмін та передавання інформації стосовно внутрішньо переміщених осіб, які пройшли фізичну ідентифікацію в Ощадбанку.

Порядок отримання електронного пенсійного посвідчення

Для отримання електронного пенсійного посвідчення пенсіонерам-внутрішньо переміщеним особам треба зробити такі кроки:

Крок 1. Пенсійний фонд України

  • звернутися до Пенсійного фонду за місцем фактичного проживання і написати заяву про виготовлення електронного пенсійного посвідчення;
  • надати Пенсійному фонду паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера та інші документи, потрібні для формування пенсійної справи.

Крок 2. Ощадбанк

  • через місяць після подавання заяви до Пенсійного фонду звернутися до відділення Ощадбанку, яке пенсіонер сам вказав у заяві. Надати Ощадбанку паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, довідку переселенця;
  • укласти з Ощадбанком договір, отримати електронне пенсійне посвідчення і відразу активувати його в касі.

Важливо: Виготовлення електронного пенсійного посвідчення проводиться безплатно для пенсіонера.

Припинення операцій за рахунком

У разі, якщо особа не пройшла у встановлений термін фізичну ідентифікацію, то Ощадбанк зупиняє видаткові операції за рахунком і не пізніше наступного робочого дня інформує про таке рішення:

  • стосовно одержувачів пенсій – Пенсійний фонд України та Міністерство фінансів;
  • стосовно одержувачів інших соціальних виплат – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення та Міністерство фінансів.

Відновлення операцій за рахунком

Відновлення видаткових операцій за рахунком проводиться Ощадбанком з дати, наступної за днем ​​проведення фізичної ідентифікації особи.

Для відновлення видаткових операцій за рахунком треба:

1. звернутися особисто в будь-яке відділення Ощадбанку. Зі собою мати документ, що посвідчує особу, платіжну картку або електронне пенсійне посвідчення;

2. провести будь-яку операцію з використанням картки або ЕПП в POS-терміналі (перегляд залишку рахунку, отримання коштів, зміна ПІН-коду тощо).

Важливо: Для продовження нарахування пенсійних чи інших соціальних виплат на картковий рахунок внутрішньо переміщеним особам треба звернутися до відповідних органів, які проводять виплату коштів.